"FR Accountancy zorgt dat er
achteraf geen verrassingen zijn"

Nieuws

  • 05-06-2020 // Lager gebruikelijk loon 2020

    De versoepeling van de gebruikelijk loonregeling voor ondernemers met een BV (DGA’s) is onlangs verder toegelicht. Bij omzetdaling mag het gebruikelijk loon in 2020 evenredig lager zijn. Maar hoe berekenen we dat? Gelden er voorwaarden?

    Goedkeuring
    De Staatssecretaris keurt onder voorwaarden goed dat het gebruikelijk loon over 2020 wordt bepaald volgens de volgende berekeningen. Het gaat daarbij om de omzet exclusief de omzetbelasting.

    Gebruikelijk loon 2020 = A x B/C

    A = het gebruikelijk loon over 2019

    B = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2020

    C = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2019

    De goedkeuring kan meebrengen dat het loon van de DGA lager is dan € 46.000, 75% van het loon van de meest vergelijkbare dienstbetrekking of het loon van de meestverdienende werknemer (zie artikel 12a van de Wet LB).

    Deze goedkeuring leidt uiteraard niet tot een hoger gebruikelijk loon en laat de wettelijke mogelijkheden onverlet om een lager gebruikelijk loon aannemelijk te maken.

    Voorwaarden

    1. De rekening-courantschuld of het dividend neemt niet toe als gevolg van het lagere gebruikelijk loon.
    2. Als de DGA feitelijk meer loon heeft genoten dan volgt uit bovenstaande berekeningen, geldt dat hogere loon. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als de BV voor de DGA gebruikmaakt van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW). Een eventuele uitkering op grond van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) vormt geen genoten loon uit de dienstbetrekking en heeft daarom geen gevolgen voor het gebruikelijk loon.
    3. Als uw omzet in 2019 of 2020 is beïnvloed door bijzondere zaken, zoals een oprichting, staking, fusie, splitsing of bijzondere resultaten, past u de berekening toe zonder die beïnvloeding.

     

     

     

    Andere gevallen: maatwerk
    In geval van bijkomende omstandigheden is het mogelijk om in overleg met de Belastingdienst een (nog) lager gebruikelijk loon vast te stellen.

    Tip: Aantonen dat de omzetdaling veroorzaakt is door de coronamaatregelen is niet nodig. U kunt deze goedkeuring zonder overleg met de Belastingdienst toepassen. Maatwerk, resulterend in een nog lager gebruikelijk loon, vraagt wel overleg. 

  • 05-06-2020 // Coronareserve 2019

    Een BV die in 2019 winst heeft gemaakt, kan in 2020 zwaar getroffen worden door de coronacrisis. Dan zou de BV over 2019 vennootschapsbelasting betalen, die de BV pas veel later wegens verrekening van het verlies over 2020 terug zou ontvangen. Een goedkeuring zorgt voor verbetering van de liquiditeitspositie op een eerder moment.

    Goedkeuring
    De Staatssecretaris keurt onder voorwaarden goed dat BV’s bij het bepalen van de winst over 2019  een fiscale reserve vormen (coronareserve). Deze coronareserve kan worden gevormd voor het coronagerelateerd verlies in 2020. Zo worden de winst van 2019 en het verwachte verlies van 2020 gelijkmatiger over deze jaren verdeeld. Hiermee is uitsluitend bedoeld om een liquiditeitsvoordeel te verlenen.

    Voorwaarden

    1. Er is sprake van een verwacht coronagerelateerd verlies in het boekjaar 2020. Dat is het over het boekjaar 2020 verwachte verlies, dat verband houdt met de gevolgen van de coronacrisis. Dit is bijvoorbeeld het geval voor zover sprake is van een verlies door omzetderving vanwege de door de overheid genomen coronamaatregelen.
    2. Het verwachte coronagerelateerde verlies kan niet groter zijn dan het totale verlies dat de belastingplichtige verwacht over het boekjaar 2020. Vorming van een coronareserve is dus niet mogelijk als de inschatting is dat over het boekjaar 2020 een positieve belastbare winst wordt genoten. De belastingplichtige maakt zelf een zo goed mogelijke inschatting van de verwachte omvang van het coronagerelateerde verlies.
    3. De coronareserve in het boekjaar 2019 bedraagt maximaal de winst over 2019 die zou gelden zonder de vorming van deze reserve.
    4. De reserve wordt uiterlijk in het boekjaar 2020 volledig in de winst opgenomen.
    5. De coronareserve wordt in de aangifte vennootschapsbelasting 2019 opgenomen in de rubriek overige fiscale reserves. De vrijval in het boekjaar 2020 wordt als onttrekking in deze rubriek opgenomen in de aangifte vennootschapsbelasting 2020.

    Gebroken boekjaar
    BV’s met een gebroken boekjaar, kunnen in het laatste boekjaar dat eindigt in de periode van 1 januari 2019 tot en met 31 maart 2020 een fiscale coronareserve vormen. De reserve wordt in dat geval uiterlijk in het boekjaar na het boekjaar waarin de reserve is gevormd volledig in de winst opgenomen. De voorwaarden voor de goedkeuring zijn overeenkomstig van toepassing.

    Tip: Het vormen van een coronareserve kan gevolgen hebben voor andere regelingen in de vennootschapsbelasting. Hiervoor komen geen flankerende maatregelen. We adviseren u graag of vorming van de coronareserve in uw geval verstandig is.

  • 05-06-2020 // Urencriterium ondernemers 2020

    Ondernemers kunnen aanspraak maken op ondernemersfaciliteiten. Bij sommige faciliteiten geldt als voorwaarde dat de ondernemer aan het urencriterium voldoet. Hij moet in het kalenderjaar ten minste 1.225 uren aan de onderneming besteden. Wat nu als de onderneming tijdelijk zo goed als stil ligt? Hiervoor geldt een goedkeuring.

    Goedkeuring algemeen
    De ondernemer wordt voor de toepassing van het urencriterium in de periode van 1 maart 2020 tot en met 30 september 2020 geacht ten minste 24 uren per week aan zijn onderneming te hebben besteed.

    Goedkeuring seizoensbedrijf
    Ondernemers die seizoensgebonden werkzaamheden verrichten en die normaliter in de periode van 1 maart tot en met 30 september een piek hebben in het aantal uren dat ze besteden aan de onderneming, worden geacht een gelijk aantal uren te hebben besteed in dezelfde periode in 2020 als het aantal uren dat is besteed in de periode van 1 maart 2019 tot en met 30 september 2019. De ondernemer kan met behulp van de administratie van 2019 bepalen hoeveel uren hij in deze periode aan de onderneming heeft besteed.

    Goedkeuring starters bij arbeidsongeschiktheid
    Ook startende ondernemers die arbeidsongeschikt zijn kunnen mogelijk door de coronacrisis minder of geen werkzaamheden voor hun onderneming verrichten. Voor hen geldt een verlaagd urencriterium voor de startersaftrek: 800 uren per kalenderjaar. Ook dit wordt nu versoepeld.
    De arbeidsongeschikte starter wordt, voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 30 september 2020, geacht ten minste 16 uren per week aan zijn onderneming te hebben besteed. Eventueel is de goedkeuring voor ondernemers die seizoensgebonden werkzaamheden verrichten van overeenkomstige toepassing.

    Tip: Voor deze goedkeuringen gelden geen voorwaarden. U hoeft geen verband met de coronamaatregelen aan te tonen.

  • 05-06-2020 // Bijzonder uitstel van betaling

    Ondernemers die door bijzondere omstandigheden waarvan de oorzaak buiten hun invloed ligt, tijdelijk in liquiditeitsproblemen zijn gekomen kunnen om bijzonder uitstel van betaling vragen. Vanwege de coronacrisis geldt hiervoor een tijdelijk soepeler beleid. Gelden er voorwaarden?

    Goedkeuring 1 (drie maanden geen invorderingsmaatregelen)
    De Belastingdienst treft, na ontvangst van een verzoek om uitstel van betaling dat is ingediend op of na 12 maart 2020, gedurende drie maanden geen invorderingsmaatregelen, tenzij de belangen van de Staat zich hiertegen verzetten.

    Het verzoek om uitstel kan schriftelijk of digitaal via een daartoe bestemd formulier worden ingediend nadat er een belastingaanslag is opgelegd. Het verzoek om uitstel wordt geacht een verzoek om uitstel van betaling te zijn van alle openstaande en nog op te leggen belastingaanslagen waarop deze goedkeuring betrekking heeft.

    Deze goedkeuring geldt voor de volgende belastingen: loonheffingen, omzetbelasting, inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, kansspelbelasting, assurantiebelasting, verhuurderheffing, milieubelastingen (energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE), kolenbelasting, afvalstoffenbelasting, belasting op leidingwater), accijnzen en verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken.

    Deze goedkeuring geldt niet voor de omzetbelasting, de accijnzen, de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en de kolenbelasting voor zover deze belastingen worden geheven met toepassing van de douanewetgeving ter zake van de invoer.

    Er wordt geen uitstel van betaling verleend en verleend uitstel van betaling wordt ingetrokken als de belangen van de Staat zich tegen (verder) uitstel verzetten. Dit is onder meer het geval als de ontvanger vreest voor misbruik van de situatie waardoor verhaalsmogelijkheden in gevaar komen.

    Goedkeuring 2 (uitstel langer dan drie maanden)
    De Belastingdienst verleent uitstel van betaling van belasting voor een periode langer dan drie maanden. Hiervoor gelden onderstaande voorwaarden. De ondernemer kan om deze langere uitsteltermijn vragen in zijn eerste verzoek om uitstel, of kan hier binnen de periode van 3 maanden na zijn eerste uitstelverzoek alsnog schriftelijk of (op termijn) digitaal via een daartoe bestemd formulier om vragen.

    Voorwaarden goedkeuring 2

    1. De bestaande betalingsproblemen maken langer uitstel noodzakelijk.
    2. Deze betalingsproblemen zijn hoofdzakelijk door de coronacrisis ontstaan.
    3. Er is voor de belastingschuld waarvoor het uitstel wordt gevraagd voldaan aan de aangifteplicht.
    4. Het gevraagde uitstel heeft betrekking op een of meer belastingen genoemd in goedkeuring 1.
    5. Als de totale belastingschuld ten tijde van ontvangst van het verzoek om uitstel € 20.000 of meer bedraagt is een verklaring van een derde-deskundige vereist die voldoet aan de eisen die zijn opgenomen in goedkeuring 3.

    Er wordt geen uitstel van betaling verleend en verleend uitstel van betaling wordt ingetrokken als de belangen van de Staat zich tegen (verder) uitstel verzetten.

    Verleend uitstel van betaling op grond van dit onderdeel heeft een tijdelijk karakter en zal worden ingetrokken zodra de omstandigheden dit mogelijk maken. Gedurende het uitstel kan de ontvanger om tussentijdse aflossingen vragen als de liquiditeitspositie van de ondernemer dat toelaat.

    Alvorens het uitstel in te trekken stelt de ontvanger de ondernemer in de gelegenheid om een passende betalingsregeling af te sluiten die niet gebonden is aan een maximumtermijn of aan andere eisen die in het reguliere uitstelbeleid worden gesteld.

    Goedkeuring 3 (verklaring derde-deskundige)
    De Belastingdienst accepteert de verklaring van de derde-deskundige, die op grond van goedkeuring 2 is vereist bij een belastingschuld van € 20.000 of meer, als de verklaring in ieder geval de volgende elementen bevat:

    • Een verklaring dat aannemelijk is dat er sprake is van werkelijke betalingsproblemen op het moment van het verzoek om uitstel of naar verwachting op korte termijn daarna. Bij ‘korte termijn’ valt te denken aan de periode waarin de actuele beperkingen van het kabinet ten aanzien van de betreffende ondernemer gelden, zoals de sluiting van de horeca, sportaccommodaties en kinderopvang
    • Een verklaring dat aannemelijk is dat deze betalingsproblemen hoofdzakelijk door de coronacrisis zijn ontstaan.
    • Een liquiditeitsprognose die volgens de derde-deskundige plausibel is. Deze prognose is opgesteld aan de hand van de feiten en omstandigheden die op het moment van het indienen van het verzoek om uitstel van betaling bekend zijn.

    In de toelichting bij de verklaring geeft de derde-deskundige aan welke documenten of gegevens door de ondernemer zijn verstrekt. Zo nodig licht hij dit nader toe. Niet vereist is dat de derde-deskundige een zogenoemde assuranceverklaring geeft dat de ondernemer voldoet aan de voorwaarden.

    Een derde-deskundige is bijvoorbeeld een externe consultant, een externe financier, een brancheorganisatie, uw belastingadviseur of accountant, maar niet iemand uit uw eigen onderneming.

    Goedkeuring 4 (samenloop uitstel)
    Heeft de ondernemer al om andere redenen uitstel ontvangen of vraagt hij dat, dan vormt dat geen belemmering voor een aanvraag op basis van deze nieuwe goedkeuringen.

    Goedkeuring 5 (geen verrekening)
    De Belastingdienst verrekent gedurende de periode van uitstel, als bedoeld in goedkeuring 1 en 2, geen belastingteruggaven met de belastingschuld waarvoor uitstel van betaling is verleend, tenzij de ondernemer hierom verzoekt of de belangen van de Staat worden geschaad. Deze goedkeuring 5 is niet van toepassing bij de verrekening van rechten bij invoer.

    Tip: Hebt u in maart bijzonder uitstel van betaling gevraagd vanwege de coronacrisis? Dan loopt dat uitstel binnenkort af. De Belastingdienst verwacht dat in de 2e helft van juni een online formulier beschikbaar is om verlenging van het uitstel aan te vragen en vraagt u daarop te wachten. Als u eerder zo’n verzoek doet, kan dat alleen schriftelijk. Dat betekent alleen maar extra werk, voor u en voor de Belastingdienst.

    We zijn u uiteraard graag van dienst bij het aanvragen van bijzonder uitstel.

  • 28-05-2020 // Noodpakket 2.0 verlengd en aangepast

    Vorige week heeft het kabinet het Noodpakket 2.0 gepresenteerd. Sinds deze presentatie heeft het kabinet nader overlegd met de sociale partners over het opvangen van de economische gevolgen van de coronacrisis en de verlenging van het pakket. Ook in de Tweede Kamer is hierover gedebatteerd. Dat heeft geleid tot aanpassingen in het gepresenteerde pakket.

    Verlengd met een maand tot 1 oktober 2020
    Het kabinet verlengt de periode van Noodpakket 2.0 met een extra maand, namelijk tot 1 oktober 2020. Het betreft de volgende maatregelen. Andere wijzigingen zijn daarbij vermeld.

    Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)
    Er komt een extra bepaling om misbruik bij bedrijfseconomisch ontslag tegen te gaan. Bij grotere ontslagaanvragen in het kader van de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO, ontslag om bedrijfseconomische redenen voor 20 of meer werknemers) zal een korting van 5% van de uiteindelijke NOW-subsidie worden opgelegd, tenzij er een akkoord over de ontslagaanvraag is bereikt tussen de werkgever en de belanghebbende vakbonden (of bij gebreke daarvan een andere vertegenwoordiging van werknemers), of, indien dat niet het geval is, er door deze partijen om mediation is gevraagd bij een bij de Stichting van de Arbeid in te richten commissie.

    Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)
    Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving (minimaal 30 %) een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 50.000 (oorspronkelijk aangekondigd was € 20.000) voor de komende 4 maanden (was 3 maanden). In aanmerking voor deze tegemoetkoming komen de getroffen sectoren uit de TOGS-regeling. Aanvragen voor de TVL kunnen in de loop van juni worden ingediend.

    Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo 2)
    De noodregeling voor zelfstandig ondernemers die eind mei afloopt, wordt met drie maanden verlengd tot eind september. Het verschil tussen Tozo 1 en Tozo 2 is dat voor Tozo 2 een partnerinkomenstoets geldt bij de uitkering levensonderhoud. Bij Tozo 1 is dat niet het geval.

    Corona Overbruggingsleningen
    Het beschikbare bedrag wordt evenredig verhoogd van 150 miljoen naar 200 miljoen.

    Fiscale noodmaatregelen

    • Bijzonder uitstel van betaling
      De periode waarin ondernemers bijzonder uitstel van betaling kunnen aanvragen, is verlengd tot 1 oktober 2020. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen van een (naheffings)aanslag hoeven tot die tijd ook niet te worden betaald als u uitstel aanvraagt of hebt aangevraagd.
      Ondernemers krijgen bij de eerste aanvraag direct 3 maanden uitstel van betaling. Voor die 3 maanden hoeven ze maar 1 keer een verzoek in te dienen voor alle aanslagen inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting (btw). Daarnaast kan in dat verzoek apart bijzonder uitstel worden aangevraagd voor de andere belastingmiddelen.
    • Uitstel langer dan 3 maanden
      Ondernemers kunnen ook voor een langere periode dan 3 maanden uitstel aanvragen. Daarbij is van belang dat zoveel mogelijk geld ook echt in de bedrijven blijft. Om dit extra te waarborgen, moeten ondernemers bij uitstel langer dan 3 maanden verklaren dat ze geen dividenden en bonussen uitkeren, of eigen aandelen inkopen.
    • Belastingrente en invorderingsrente
      De belastingrente en invorderingsrente voor alle belastingmiddelen zijn tot 1 oktober 2020 verlaagd naar 0,01%.
    • Andere belastingmaatregelen
      Ook andere belastingmaatregelen worden tot 1 oktober 2020 verlengd. Het gaat hierbij onder meer om het urencriterium voor zzp’ers, de betaalpauze voor hypotheekverplichtingen en btw-vrijstellingen.